cover
Contact Name
Wahyu Wiji Astuti
Contact Email
ahyu_wiji@yahoo.com
Phone
+6281375372028
Journal Mail Official
wahyu_wiji@yahoo.com
Editorial Address
Medan tembung
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
BAHAS
ISSN : 24427594     EISSN : 24427594     DOI : https://doi.org/10.24114/bhs.v32i1
Jurnal BAHAS memuat kajian-kajian tentang bahasa, sastra, seni dan budaya. Jurnal ini dikelola oleh Fakultas Bahasa dan Seni (FBS) Universitas Negeri Medan.
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 32, No 3 (2021): BAHAS" : 10 Documents clear
IMPLEMENTASI PENGGUNAAN BAHASA INGGRIS PADA PELAKU USAHA DI PASAR TRADISIONAL SUKARAMAI DALAM MENGHADAPI MASYARAKAT EKONOMI ASEAN (MEA) 2025 Sarah Nasution; Mierna Zulkarnain
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.28055

Abstract

Abstract This study aims to determine how big the Medan City Community, especially Businessmen/traders in the Sukaramai Traditional Market, regarding their readiness to face the Asean Economic Community (AEC) in 2025 and the use of English as a communication tool. The method used in this study is a qualitative method with questionnaire observation. The role of the observer is carried out by researchers and research assistants. From the observations, it was found that of the 50 respondents who were given a questionnaire, 20% knew what MEA was, 60% of the respondents realized the importance of mastering English as a means of communicating with foreign buyers, 25% of respondents felt ready to use English as a communication tool in buying and selling. and 45% of respondents know the vocabulary of the products they sell in English. The recommendation resulting from this research is that the Government and Universities pay more attention to small communities from the lowest level to continue to be able to advance their own economy so that they are synchronized with economic progress in the ASEAN arena.Keywords: English, MEA, Businessmen/Traders Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar Masyarakat Kota Medan khususnya Pelaku Usaha di Pasar Tradisional Sukaramai mengenai kesiapan mereka dalam menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) Tahun 2025 dan penggunaan Bahasa Inggris sebagai alat komunikasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan tindakan observasi angket. Peran observer dilaksanakan oleh peneliti dan pembantu peneliti. Dari hasil observasi didapat hasil bahwa dari 50 responden yang diberikan angket, 20% mengetahui apa itu MEA, 60% responden menyadari akan pentingnya menguasai Bahasa Inggris sebagai modal berkomunikasi dengan pembeli asing, 25% responden merasa siap menggunakan Bahasa Inggris sebagai alat berkomunikasi dalam jual beli dan 45% responden mengetahui kosakata produk yang mereka jual dengan Bahasa Inggris. Rekomendasi yang dihasilkan dari penelitian ini adalah agar Pemerintah dan Perguruan Tinggi lebih memperhatikan masyarakat kecil dari mulai tingkat terendah untuk tetap dapat memajukan perekonomian sendiri sehingga bersinkronisasi dengan kemajuan perekonomian di kancah ASEAN.Kata Kunci : Bahasa Inggris, MEA, Pelaku Usaha  
A WRITING SKILL ASSESSMENT OF THE FIRST SEMESTER ENGLISH DEPARTMENT STUDENTS OF THE UNIVERSITAS SUMATERA UTARA Tania Tita Shanorra; Rudy Sofyan; Desri Maria Sumbayak
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.27946

Abstract

Abstract  This study attempts to measure the students’ abilities in writing through online language learning platform using library research. The subject of the research was TOEFL top score in English Department USU consisting of 19 students. The instruments of collecting data were the students’ writing e-portfolio as the quantitative and qualitative data. Based on the assessment process, the used of online learning platform was very helpful, effective, and efficient both for the teachers and the students. The findings of the research: (1) Content aspect score was 25.7; (2) Organization aspect score was 18.1; (3) Vocabulary aspect score was 18.3; (4) Language use aspect score was 19.7; (5) Mechanics aspect score was 4.3. The result of the research showed that the students experienced mostly in excellent to very good level.Keywords: Assessment, Writing, Ability, Language, Learning 
A Multimodal Analysis In Banner Of COVID-19 Khalida Rahmadina; Tengku Silvana Sinar; Yulianus Harefa
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.28150

Abstract

ABSTRACT This will discuss multimodal analysis where there are visual and verbal, This study aims to see changes in the visual function of the WHO banner itself which is conveyed through objects that are following the objectives themselves. In this study, the authors also used a qualitative descriptive approach where all data were analyzed with the theory of Kress and Van Leeuwen (2006). The results of the study show where the visual and verbal processes that occur in this banner. Keywoard : Multimodal Analysis, Verbal & Visual
STRATEGIES OF TRANSLATING ENGLISH IDIOMATIC EXPRESSIONS IN PAPER TOWNS INTO BAHASA INDONESIA BY ANGELIC ZAIZAI Dwi Ismi Yulianti Pratiwi; Syahron Lubis
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.29308

Abstract

Abstract  This study discussed about the types of English idiomatic expressions in Paper Towns novel and how those idiomatic expressions are translated into Bahasa Indonesia. The data are collected from English and Bahasa Indonesia version of Paper Towns novel by John Green. This study used the theory by Fernando (1996) and Mona Baker (1992). There are 95 data collected and analyzed. (1) Three strategies are used in translating idiomatic expressions, 19 data are translated using an idiom of similar meaning and form, 6 data are translated using an idiom of similar meaning but dissimilar dorm and the mostly used strategy is translation by paraphrase with 70 data. Translation by omission does not applied by the translator. (2) Types of idiomatic expressions are find out, 14 data of literal idioms, 10 data of semi idioms, and the most commonly found is pure idiom with 71 data.    Keywords: Idiomatic expressions, Types of idiom, Translation strategies 
ANALISIS LOGO TOKO ROTI SEKITAR KECAMATAN MEDAN PETISAH BERDASARKAN TIPOGRAFI DAN WARNA Rahma Khairunisa; Gamal Kartono; Sumarsono Sumarsono
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.29309

Abstract

AbstractThe logo is an identity that is used to describe the image and character of an institution, company or organization. Logo or word mark is the name of an institution, a company or a product that appears in writing to describe its commercial characteristics. Basically, a logo is a symbol that represents the figure, face or existence of a company or  a company's product. In addition to enhancing the image of the company, logos are  often used to strengthen the spirit between components within the company. The results of this study show that the overall logo design is good in terms of color placement and typography. The choice of  the font depends on the readability / display and the size of the font used  also depends on the readability of the logo text. The font used in the logo is adapted to the theme. The colors used can emphasize the logo to create contrast and the correct reading flow.   Average Scored Results for Typography get an average grade of 62.7 and fall into Category C, which is pretty good. And for color, the average  is 67.7 and it's in category C, which is pretty good. Keywords: Logo, Typography, and Colours. AbstrakLogo merupakan identitas yang dipergunakan untuk meng-gambarkan citra dan karakter suatu lembaga atau perusahaan maupun organisasi. Logotype atau tanda kata (word mark) merupakan nama lembaga, perusahaan, atau produk, yang tampil dalam bentuk tulisan yang khusus untuk menggambarkan ciri khas secara komersial. Pada prinsipnya, logo merupakan simbol yang mewakili sosok, wajah, atau eksistensi suatu perusahaan atau produk dari sebuah perusahaan. Selain membangun citra perusahaan, logo juga sering kali dipergunakan untuk membangun spirit secara internal diantara komponen yang ada dalam perusahaan tersebut.Hasil temuan penelitian ini menunjukkan bahwa secara keseluruhan desain logo sudah baik dalam penempatan warna dan tipografi. Pemilihan jenis huruf berkaitan dengan tingkat kemudahan untuk dibaca/dilihat dan ukuran huruf yang digunakan berkaitan pula dengan keterbacaan teks logo. Jenis huruf yang digunakan pada logo disesuaikan dengan tema. Warna yang digunakan dapat memberikan penekanan pada logo sehingga menimbulkan kontras dan alur baca yang tepat. Hasil rata-rata penilaia yang sudah di nilai untuk tipografi memperoleh  nilai dengan rata-rata yaitu 62,7 dan termasuk dalam kategori C yang dimana cukup baik. Dan untuk warna diperoleh  nilai dengan rata-rata yaitu 67,7 dan  termasuk dalam kategori C yang dimana cukup baik. Kata Kunci : Logo , Tipografi, Warna
PENGEMBANGAN FITUR GIF WHATSAPP SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA PRANCIS DI SMA Yanti Kumala Sembiring; Irwandy Irwandy
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.30354

Abstract

AbstractThis study aims to develop the Whatsapp GIF feature as a medium for learning French in high school. It is limited to the lesson material for class X students and to determine the feasibility of the learning media being developed. This study uses the Research and Development (R&D) method using the ADDIE research method by Reiser and Mollenda (1990), which consists of five steps, namely problem analysis, product design, media development, product design validation and product design review. The stages of this research begin with gathering information and analyzing needs, designing and making teaching materials and their validation with material and media experts. The research data collection instrument is an evaluation sheet for the validator. The data analysis technique in this study used percentage analysis. The final product in this research is a smartphone application, while the results of the validation test are 90% material experts while media experts are 80%. The results of material validation are included in the category (very good) and the results of media validation are included in the category (good). So, it can be concluded that the learning media developed using the Whatsapp GIF feature is declared valid for use in learning French in high school.Keywords: development, learning media, whatsapp gif, French Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan fitur GIF Whatsapp menjadi media pembelajaran bahasa Prancis di SMA. Dibatasi pada materi Les Sentiment untuk siswa kelas X. Adapun hasil akhir dari penelitian ini berupa hadisnya sebuah aplikasi Gif untuk pembelajaran dan mengetahui kelayakan media pembelajaran yang sedang dikembangkan. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D) dengan menggunakan metode penelitian ADDIE oleh Reiser dan Mollenda (1990), yang terdiri dari lima langkah yaitu analisis masalah, desain produk, pengembangan media, validasi desain produk dan review desain produk. Tahapan penelitian ini dimulai dengan pengumpulan informasi dan analisis kebutuhan, perancangan dan pembuatan bahan ajar serta validasinya dengan ahli materi dan media. Instrumen pengumpulan data penelitian berupa lembar evaluasi untuk validator. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis persentase. Produk akhir dalam Penelitian ini berupa sebuah aplikasi smartphone adapun hasil uji validasi ahli materi 90% sedangkan ahli media 80%. Hasil validasi materi termasuk dalam kategori (sangat baik) dan hasil validasi media termasuk dalam kategori (baik). Jadi, dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran yang dikembangkan dengan menggunakan fitur GIF Whatsapp dinyatakan valid untuk digunakan dalam pembelajaran bahasa Prancis di SMA.Kata kunci: pengembangan, media pembelajaran, gif whatsapp, bahasa Prancis
Presuppositions in Retno Marsudi’s Speech at the UN General Assembly in New York Ruth Indriani Napitupulu
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.30350

Abstract

Abstrak Assumption toward something that has happened early before an utterance is called presupposition. Studying presupposition helps people clarify a conversation. According to Yule’s theory, presupposition is categorized into six types, which are existential, factive, non-factive, lexical, structural, and counter-factual presuppositions. In this research, the writer attempts to identify and analyze presuppositions found Retno Marsudi’s Speech at the UN General Assembly in New York, on Thursday, 25th May 2021. Descriptive qualitative method is applied since the data is in the form of sentences. The result shows that there are four types of presupposition. Based on the analysis, there are 33 presuppositions, namely 18 existential presuppositions, 1 factive presupposition, 13 lexical presuppositions, and 1 structural presupposition.Keywords: presuppositions, Retno Marsudi, Yule’s Theory
ANALISIS WACANA KONTEKS DAN TEKS SARAKOPAT ETNIS GAYO Zainuddin Zainuddin
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.30348

Abstract

Abstract  Tulisan ini membahas tentang unsur budaya sarakopat pada masyarakat Gayo. Dengan kata lain artikel ini menyajikan isensi adat budaya sarakopat pada etnis Gayo. Dimana sarakopat adalah kekuasaan yang empat, terdiri dari empat pilar kekuasaan raja, petue, imam, dan rakyat (Melalatoa dkk, 1985).  Etnis dalam kajian ini mengacu pada dua konteks sajian yakni 1. konteks situasi (register), dan 2. Konteks budaya (genre). Register yang merupakan konteks situasi, terdiri dari apa yang dibicarakan (field), siapa yang ambil bagian dalam pembicaraan (tenor) dan bagaimana peranan bahasa dipaka dalam pembicaraan itu (mode). Genre sebagai konteks budaya, adalah proses sosial yang bertahap dan berorientasi pada tujuan. Dalam setiap pembicaraan/tulisan ada satu tujuan yang mau dicapai/disampaikan. Tujuan itulah genre, yang terikat pada aturan-aturan budaya sesuatu bangsa. (Saragih, 1988: 59). Analisis wacana merupakan usaha memahami makna tuturan dalam konteks, teks, dan situasi (Firth, 1957 16). Teori analisis wacana yang digunakan dalam tulisan ini adalah (Haliday: 1997) yakni Halidayan register analysis of field, tenor and mode.Kata Kunci: Wacana, konteks, teksSarakopat
PENDAMPINGAN UMKM MEMBUAT IKLAN DIGITAL DENGAN MEMANFAATKAN MEDIA ONLINE GOOGLE ADS DI KELURAHAN TAMBANGAN, KECAMATAN PADANG HILIR, TEBING TINGGI Farida Hanim Saragih; Juli Rachmadani Hasibuan; Christine Helena Hasibuan
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.30352

Abstract

Abstrak Peningkatkan kualitas UMKM melalui kegiatan pendampingan membuat iklan digital dengan memanfaatkan media online google terhadap pelaku usaha di bidang UMKM pada Kelurahan Tambangan dan Kelurahan Tambangan Hulu. Kegiatan pendampingan dilakukan dalam beberapa tahap, diantaranya: 1) melakukan audiensi, koordinasi dan sosialisai program kepada stakeholder kelurahan, masyarakat, dan pelaku usaha sebagai penerima manfaat program; 2) penentuan lokasi pusat pelatihan pengembangan UMKM; 3) pelatihan literasi digital marketing; 4) penyelenggaraan web-blog online UMKM masyarakat Kelurahan Tambangan dan Tambangan Hulu; 5) sosialiasi dan pendampingan penggunaan akun Google Ads, 6) penyusunan rencana keberlanjutan pendampingan UMKM Kelurahan Tambangan dan Kelurahan Tambangan Hulu. Berdasarkan hasil kegiatan disimpulkan bahwa edukasi literasi digital pada masyarakat sangat dibutuhkan, terutama bagi pelaku usaha yang ingin mengembangkan UMKM. Pengenalan terhadap iklan digital melalui Google Ads dan marketplace dapat meningkatkan kreativitas dan daya saing UMKM lokal. Hasil produksi UMKM lokal sebenarnya tidak kalah saing dengan produk dari daerah lain. Pemanfaatan Google Ads dan marketplace yang terpadu dan berkelanjutan pada produk UMKM sangat berguna untuk memperkenalkan produk lokal secara nasional dan internasional. Pengembangan UMKM melalui iklan digital juga bisa menjadi keunggulan daerah yang berkompetensi untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat setempat. Kendala yang dihadapi dalam proses pendampingan iklan digital di tengah pandemi Covid-19 adalah kegiatan sosialisasi yang terhambat akibat adanya pembatasan wilayah sehingga akses pengajar ke kelurahan menjadi terbatas. Kata kunci: Iklan digital, UMKM, Google Ads, Pandemi Covid-19  AbstractThe development of MSMEs through mentoring activities to create digital advertisements by utilizing Google Ads as an online media for business in the MSME sector at Kelurahan Tambangan and Kelurahan Tambangan Hulu. Mentoring activities are carried out in several stages, such as: 1) coordinating and socializing the program to the stakeholders, communities, and business actors as program beneficiaries; 2) determining the location of the MSME development training center; 3) digital marketing literacy training; 4) organizing MSME online web blogs; 5) socialization and assistance on the use of Google Ads accounts, 6) preparation of a sustainability plan for mentoring MSMEs in the Kelurahan Tambangan and Kelurahan Tambangan Hulu. Based on the results of the activity, it is concluded that digital literacy education in the community is very much needed, especially for business actors who want to develop MSMEs. The introduction of digital advertising through Google Ads and the marketplace can positively increase the creativity and competitiveness of local MSMEs, especially during pandemic-19 which can be done remotely using internet. The results of local MSME production are actually no less competitive with products from other regions. The use of Google Ads and an integrated and sustainable marketplace for MSME products is very useful for introducing local products nationally and internationally. The development of MSMEs through digital advertising can also be a regional advantage that is competent to improve the standard of living of the local community. The obstacle faced in the process of assisting digital advertising in the midst of the Covid-19 pandemic was that socialization activities were postponed due to regional restrictions. Keywords: Digital advertisement, MSME, Google Ads, Pandemic-19
MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI PUISI OLEH SISWA SMP NEGERI I DAN SMP NEGERI II, KECAMATAN PATUMBAK, KABUPATEN DELI SERDANG Rafika Dewi Nasution; Farida Hanim Saragih; Puan Suri Mira A Sembiring
BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v32i3.30353

Abstract

Abstrak Meningkatkan kualitas, kreatifitas, dan motivasi pembelajaran Bahasa inggris pada siswa SMP Negeri I dan SMP Negeri II di kecamatan Patumbak melalui kegiatan pendampingan terhadap guru dan siswa dalam  pengembangan kemampuan menulis puisi siswa. Program pendampingan ini diterapkan ke masyarakat sebagai pemecah persoalan pengembangan pembelajaran di  era  pandemi  covid-19. Sekolah menerapkan sistem  pembelajaran  online  (daring) dengan memanfaatkan aplikasi web. Kegiatan ini dilaksanakan, dengan sasaran guru dan siswa pada  SMP Negeri I  dan  SMP  Negeri II Kecamatan Patumbak.  Prosedur  kegiatan  terdiri  atas    beberapa  aktivitas,  yaitu (1)  persiapan,  (2) pelaksanaan,  (3)  pelaporan  hasil  kegiatan,  dan  (4) diseminasi  dan  publikasi  ilmiah.  Berdasarkan hasil kegiatan didapat simpulan yaitu bahwa meningkatkan keterampilan menulis melalui media puisi dapat meningkatkan proses belajar siswa yang lebih kreatif dan inovatif. Apabila materi yang disampaikan guru dirancang secara detail, dan sistematis, maka pembelajaran keterampilan menulis melalui puisi bahasa inggris di SMP Negeri I dan SMP Negeri II Kecamatan Patumbak  dapat meningkatkan kualitas dan kreatifitas siswa. Kata kunci: Keterampilan Menulis, Puisi, Bahasa Inggris Abstract Improving quality, creativity, and motivation for junior highschool students of the SMP Negeri I and SMP Negeri II Kecamatan Patumbak in English study through mentoring activities for teachers and students in developing students' poetry writing skills. This mentoring program is applied to the community as a solution to learning development problems in the era of the COVID-19 pandemic. The school implements an online learning system with the use of web application. This activity is carried out, with the target of teachers and students of the SMP Negeri I and SMP Negeri II Kecamatan Patumbak. The activity procedure consists of several activities, namely (1) preparation, (2) implementation, (3) reporting of activity results, and (4) scientific dissemination and publication. Based on the results of the activity, it was concluded that improving writing skills through the medium of poetry could improve student learning processes that were more creative and innovative. If the material presented by the teacher is designed in detail, and systematically, then learning writing skills through English poetry in SMP Negeri I and SMP Negeri II Kecamatan Patumbak can improve the quality and creativity of the students. Keywords: Writing skill, Poetry, English 

Page 1 of 1 | Total Record : 10


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 34, No 1 (2023): BAHAS Vol 33, No 4 (2022): BAHAS Vol 33, No 3 (2022): BAHAS Vol 33, No 2 (2022): BAHAS Vol 33, No 1 (2022): BAHAS Vol 32, No 4 (2021): BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS Vol 32, No 2 (2021): BAHAS Vol 32, No 1 (2021): BAHAS Vol 31, No 4 (2020): BAHAS Vol 31, No 3 (2020): BAHAS Vol 31, No 2 (2020): BAHAS Vol 31, No 1 (2020): BAHAS Vol 30, No 4 (2019): BAHAS Vol 30, No 3 (2019): BAHAS Vol 30, No 2 (2019): BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS Vol 29, No 4 (2018): BAHAS Vol 29, No 3 (2018): BAHAS Vol 29, No 2 (2018): BAHAS Vol 29, No 1 (2018): BAHAS Vol 28, No 4 (2017): BAHAS Vol 28, No 3 (2017): BAHAS Vol 28, No 2 (2017): BAHAS Vol 28, No 1 (2017): BAHAS Vol 27, No 4 (2016): BAHAS Vol 27, No 3 (2016): BAHAS Vol 27, No 2 (2016): BAHAS Vol 27, No 1 (2016): BAHAS Vol 26, No 4 (2015): BAHAS Vol 26, No 3 (2015): BAHAS Vol 26, No 2 (2015): BAHAS Vol 26, No 1 (2015): BAHAS Vol 25, No 4 (2014): BAHAS Vol 25, No 3 (2014): BAHAS No 89 TH XL (2014): BAHAS No 86 TH 39 (2013): BAHAS No 85 TH 39 (2013): BAHAS No 85 TH 37 (2012): bahas No 84 TH 38 (2012): BAHAS No 83 TH 38 (2011): BAHAS No 82 TH 38 (2011): BAHAS No 81 TH 38 (2011): BAHAS No 80 TH 38 (2011): BAHAS No 80 TH 37 (2011): BAHAS No 79 TH 37 (2010): BAHAS No 78 TH 37 (2010): BAHAS No 77 TH 37 (2010): BAHAS No 76 TH 37 (2010): BAHAS No 75TH XXXVI (2009): BAHAS No 74TH XXXVI (2009): BAHAS No 73TH XXXVI (2009): BAHAS No 72TH XXXVI (2009): BAHAS No 69TH XXXV (2008): BAHAS No 65TH XXXIV (2007): JURNAL BAHAS More Issue